Sámegillii

Artikkel i boka Samisk skolehistorie 4. Davvi Girji 2010.

Nils Collett Vogt:

Ett sprog i Finmarken!

Nils Collett Vogt
(Tegning: Christian Krogh)

Nils Collett Vogt (1864-1937) var født i Oslo og bodde for det meste der, samt i Sverige og nedover det europeiske kontinentet. Han var i sin tid en av Norges mest kjente forfattere og han var leder for Den norske forfatterforening. Vogt ga ut ei rekke diktsamlinger, flere skuespill og andre skjønnlitterære bøker og erindringsbøker. Han kom fra et borgerlig miljø, men blei sosialist og skreiv sanger som har vært mye brukt i arbeiderbevegelsen.

Mindre kjent er ei lita bok han ga ut på Aschehoug forlag i 1918: Smaa breve fra Finmarken. Der forteller han fra ei reise han nettopp hadde gjort i Finnmark. Her har han i første rekke besøkt Pasvik. Der bodde opprinnelig østsamer (skoltesamer), men området blei etter hvert dominert av finske og norske innvandrere.

Vogt bygger ganske ensidig på opplysninger fra skoleledelse og annen øvrighet. På dette grunnlaget argumenterer han kraftig for fornorsking av både kvener og samer, og oppfordrer til å sette inn større krefter i arbeidet for å nå målet: «Ett sprog i Finmarken!»

Vi gjengir her deler av kapittel 2 av boka. Alle uthevinger er forfatterens egne. Fotnotene er satt til av redaksjonen.

Kapittel 2

For godt og vel tyve aar siden hadde jeg anledning til at høre paa en samtale mellem stortingsmændene Ullmann og Wexelsen[1].

«Hvad det gjælder om for os», sa Wexelsen, «det er at bygge kirker og skoler langs grænsen mot Rusland. Kirker og gode, norske skoler vil danne et festningsverk, som er uindtagelig.»

Det var da ogsaa paa biskop Wexelsens initiativ og med kyndig bistand av skoledirektør Thomassen[2], at i løpet av de siste femten aar de saakaldte internater er blit oprettet rundt om i Finmarkens vide land. Det eneste, jeg har imot dem, er navnet. Hensigten med disse skoler, er jo dog at verge om norsk sprog; hvorfor da et fremmed lydende navn? Kostskoler klinger bedre.

Der gives nu i Finmarken omkring 11-12 «internater», og snart kommer flere til. Den gjerning, de siden 1903 har øvet her i grænsebygderne, er altfor litet kjendt og værdsat hos os sydpaa. Vi vet langt mer om Askovs folkehøiskole for eksempel og dens betydning for dansk kultur mot tysk fremtrængen end om vore egne folkeskolers kamp for norsk sprog og norske interesser under strenge, meget vanskeligere forhold. En forpost har vi heroppe at forsvare, og slaaende mangel paa nationalt omsyn er det, at det arbeide, som utføres, ikke i høiere grad kalder paa norske sind.

Fire og firti tusen indbyggere har Finmarken. Av disse er 9000 lapper, omtrent 4500 kvæner[3]. Nordmændene er altsaa i avgjort overvegt, og naar de allikevel ikke gjør sig kraftigere gjældende, er grunden den, at i regelen er de indflyttere, eller deres forældre eller bedsteforældre var indflyttere. Den norske befolkning i det nordligste Norge er for en stor del uten traditioner, rotløs, bevægelig, ikke hjemstavnsbunden. Efterhaanden mistet den forbindelsen med norsk kultur, et tap for os, som vi ikke minst har vore egne myndigheter at takke for. Disse har, som vi alle er vidende om, vanrøgtet Finmarken. Derav befolkningens minimale fædrelandskjærlighet. At vække denne, idet man gjør nordmænd, kvæner, lapper delagtig i norske kulturgoder, det er i korthet internaternes maal. Opgaven blir den at samle de tre nationaliteter under samme skoletak og for nordmænds vedkommende at knytte forbindelsen paany og holde den ved like. Samlingen sker og maa nødvendigvis ske gjennem norsk sprog frem til norsk kultur, en samling, som altsaa bevisst leder til fornorskning, dog uten tvang. Jeg gjentar det: Uten tvang.

«Skolekredsen», sier bestyreren av Strands internat[4], hr. Olai Bjørlykke, «er av omfang større end tredjeparten av hele Smaalenenes amt[5] med omkring 420 indbyggere. Den strækker sig fra syd til nord i en længde av 130 kilometer. Halvdelen av indbyggerne er kvæner, den anden halvdel nordmænd, væsentlig indflyttet fra Gudbrandsdalen og Østerdalen, en indflytning, som fandt sted i syttiaarene. Skolens elever er altsaa av blandet race. At opdra disse i norsk sprog og norske traditioner, det er det, vi vil. Her kommer børn til skolen, lad mig si halvparten, som ikke kan et norsk ord. Det gjælder nu gjennem anskuelsesundervisning at lære dem norske navn og uttryk for tingene, idet jeg dog lægger til, at utenfor undervisningen tillater vi eleverne i første og anden klasse frit at anvende sit kvænske morsmaal. Andet vilde være baade uretfærdig og ukjærlig. Jeg har den erfaring; at litt efter litt glir de over i norsk sprog, og i femte klasse er det utelukkende norsk, som barnene bruker mellem sig.

Skolen er «internatskole», det vil si, at skoleberettigede børn i kredsen, som bor mere end fire kilometer fra skolestedet, faar frit ophold ved skolen - mat, seng, tilsyn, pleie, vask, ved og undervisning. Tidligere klædte ogsaa skolen børnene op; i de senere aar er imidlertid velstanden øket saa pas, at det ikke længer er at anse for nødvendig.

Jeg la merke til, at i min første lærertid gik kvænske og norske børn hver for sig. De norske holdt sig for finere, gud bedre det, end dem med kvænsk blod i aarerne. Dertil kom, at kvænske børn gjerne var daarligere klædt end sine norske skolekammerater.

Det blev da skolens pligt at skape god kammerataand og efter evne utrydde spirerne til overmot. Jeg vover at si, at resultatet er blit et tilfredsstillende. I de sidste aar er de to nationaliteter uten indgripen fra vor side smeltet sammen. Nu hænder det aldrig mer, at en norsk gut skjælder sin kvænske kammerat ut for «kvænlugg» eller «kvæntamp», hvilket saa ofte var tilfældet før. Samme gode forstaaelse merkes ogsaa tydelig her i bygden mellem de voksne av de to nationaliteter.

...

Strand

Strand internat var et av de første statsinternatene i Finnmark
(Foto: Bernt Thomassen / Ulf Jacobsens fotosamling)

Sandnes1911

På Sandnes skole i Sør-Varanger var det mange samiske elever. Bildet er tatt i 1911.
(Foto: Bernt Thomassen / Ulf Jacobsens fotosamling)

Ett sprog i Finmarken! Det er maalet. I de sidste ti aar, og særlig da efter internaternes oprettelse, har fornorskningsarbeidet heroppe for alvor tat fart. Saa langt er man nu kommet, at de fleste av den yngre generation taler norsk med lethet, og gaar utviklingen i samme spor som hittil, vil inden tyve aar kanske maalet være naadd. Under disse forhold at ville indfore lappisk og kvænsk i norske skoler er intet andet end forloren sentimentalitet, opalet i feminine hjerner sydpaa.

...


[1] Vilhelm Andreas Wexelsen var kirke- og undervisningsminister da den strengeste fornorskingsplakaten blei vedtatt i 1898. Denne fikk derfor navn etter han og blei kalt «Wexelsen-plakaten». Seinere blei han biskop. (red.)
[2] Bernt Thomassen var Finnmarks første skoledirektør, 1902-20. (red.)
[3] Disse talla tilsier at samer og kvener til sammen utgjorde bare 30 % av befolkninga i Finnmark. Forfatteren oppgir ikke hvor han har talla fra, men som flere forskere har vist, har flere folketellinger blitt gjennomført på en slik måte at de har gitt alt for lave tall på samer og kvener. (red.)
[4] Strand internat i Sør-Varanger var den første statlige internatskole som blei bygd i Finnmark Den sto ferdig i 1904. Bygningen er nå del av Sør-Varanger museum. (red.)
[5] Smålenenes amt tilsvarer nåværende Østfold fylke. (red.)


Flere artikler fra Samisk skolehistorie 4